Značka Rover ztělesňuje
do jisté míry osud celého britského automobilového průmyslu,
který se vyznačuje dlouholetou tradicí, propojováním firem,
dobrými i horšími obdobími a vytříbenými technickými
konstrukcemi. Vozy Rover vždy představovaly
komfort, kvalitu a solidnost, doplňovanou konzervatismem, ale také
technickou vyspělostí.
A jak to vlastně začalo?
John Kemp Starley a William Sutton založili v roce -1877- v Coventry
firmu Starley and Sutton vyrábějící jízdní kola, která se ve
velmi krátké době proslavila svou výbornou kvalitou. V roce 1885
Sutton firmu opustil a Starley začal prodáva jízdní kola pod značkou
Rover. O jedenáct let později se firma přejmenovala na Rover Cycle Company
Limited a již měla ve svém výrobním programu velmi populární
tříkolky Roamer. V roce -1902- představila
firma první motocykl vlastní konstrukce: Rover imperial s motorem o výkonu
necelých 2,5k.
První čtyřkolový Rover 8HP
Single -1904- byl logickým vývojem firmy Rover v před. Jeho
konstrukce, kterou vytvořil Edmund Lewis-knstruktér firmy Daimler
obsahovala řadu technicky převratných řešení jako
vodou chlazený jednoválec 1.327ccm / 5,9kw s třístupňovou převodovkou
a rozvodovkou. Jeho menší sourozenec Rover 6HP se vyráběl v
letech 1905 - 1912, měl motor o objemu 780ccm 4,4kw a dosahoval v té
době poměrně vysoké rychlosti 36km/h. Ve stejných letech se
pracovalo na čtyřválcovém modelu Rover 16/20HP, jehož motor
měl objem 3.199ccm. V roce 1907 se zůčastnily dva tyto
vozy silničního závodu Tourist Trophy, kde na trati dlouhé 388km
zvítězil Courtis průměrnou rychlostí 46km/h. Ve stejném
roce se objevil typ Rover 20HP s motory 1.600 a 2.500ccm a zároveň
vznikla druhá Lewisova konstrukce menšího Roveru 10/12HP se čtyřválcem
2.297ccm. V roce 1908 vznikl dvouválcový Rover 12HP a brzy čtyřválec
15HP 2.497ccm zkonstruovaný Bernardem Wrightem. Čtyřválec
bohužel provázely četné poruchy hnacího hřídele a tak
Wright přesvědčil vedení firmy o nové pohonné jednotce
a tak se v roce 1911 objevil model 8HP s jednoválcem 1.041ccm a model
12HP s dvouválcem 1.882ccm. Nedlouho poté však firma od jedno a dvouválcové
konstrukce ustoupila. Na podzim 1911 byl představen nový model
Rover 12HP pod vedením nového šéfkonstrukéra Owena Clegga, který přešel
od firmy Woseley, a ovlivnil další produkci.
Rover 12HP měl řadový čtyřválec 2.297ccm a 28k s
rozvodem OHV. Rover v roce 1912 nabízel nejširší nabídku
automobilů na světě, ale byl to právě Clegg, který u
firmy rychle prosadil orientaci na jediný model a také efektivnější
výrobní cyklus po dávkách a nejvýše 500ks sériích.
Po první světové válce,
přesněji 1919, obnovil Rover výrobu lehce upraveného 12HP,
který dostal označení Twelve. Cleggův nástupce Mark Wild
prosadil v roce 1924 jeho zásadní modernizaci a vůz dostal kromě
jiného čtyřstupňovou převodovku Fourteen.
Automobilka se rozhodla opět vyrábět malé a levné vozy.
Roku 1920 předvedla na trhu nový model Eight s ležatým, vzduchlem
chlazeným, dvouválcovým motorem s protilehlými válci typu boxer a
stojatými ventily s obsahem 998ccm a výkonem 14k. Vůz měl třístupňovou
převodovku, žepřinový rám, tuhé nápravy s listovými péry
a jezdil rychlostí 72km/h. Model Eight sice připomínal vozítko,
ale firma s ním slavila výrazné prodejní úspěchy. V roce 1924
model Eight vystřídal nový model Nine se čtyřválcem
1.074ccm. Typ Nine byl nahrazen typem 9/2 představeným na Londýnském
autosalonu 1925. Automobil měl vodou chlazený čtyřválec
1.047ccm s rozvodem OHV. Následoval model Ten s 1,2L OHV motorem a od
roku 1929 byly nabízeny uzavřené karoserie typu Ten s chromovanými
díly, navíc s průhledným a odnímatelným dílem střechy. V
roce 1923 zkonstruoval Wild nový vůz se šestiválcovým motorem
3,4L odvozeným od modelu Fourteen - bohužel jeho sériová výroba se
nerozběhla. Větší úspěchy neměl bohužel typ
14/45 se čtyřválcovým motorem prodávaný v letech 1925-1928
2.132ccm. Také následný typ 16/50 s novým výkonějším šestiválcem
2.413ccm vzniklým přidáním dvou válců nevzbudil velký zájem
zákazníků. Na podvozku typů 14/45 a 15/50 postavil sportovní
modely Torpedo s upraveným motorem a člunovou zádí.
V roce 1928 postavila automobilka nový typ: Rover Light Six s
dvoulitrovým šestiválcem 2.023ccm, který dosahoval konstrukční
rychlosti 112km/h. Dodával se také jako limuzína s prodlouženým
rozvorem. Rover Light Six se stal v třicátých letech základem
Roverů a jeho objem byl navýšen až na 2.565ccm a v modifikacích
byl na trhu až do roku 1947. Začátkem třicátých let, v době
tíživé finanční situace, vznikl vůz Ten special, z něhož
byli později odvozeny modely 12HP a Pilot. Na počátku hospodářské
krize měl Rover neobyčejně široký a neuspořádaný
výrobní program, který dovedl Rover v roce 1932 málem k bankrotu.
Nové vedení firmy v roce 1933 zavedlo opravný program, který přinesl
mimo jiné zlepšenou kvalitu a v té době vznikl nový model Rover
Speed pilot vybavený šestiválcem 1.577ccm a 39,7kw který dosahoval
rychlosti až 128km/h. První kompletní typová
řada Roverů pod taktovkou nového vedení firmy byla představena
v roce 1933. Je přirozené, že stále přežívala starší
řada Roverů - Meteor 16 a Speed 12. Nová řada
obsahovala typy Rover 10HP čtyřválec 1.389ccm 1933-38 / Rover
12HP 1.496ccm / Rover 14HP šestiválec 1.577ccm a Rover Speed 14HP
1933-36, k jejím charakteristickým rysům patřily rozvody OHV
a čtyřstupňové převodovky. Tato produkce umožňovala
vznik mnoha vzácných zakázkových unikátů. Druhá etapa ozdravného
programu na sklonku 1936 směřovala k omezení počtu vyráběných
karoserií na dvě základní řady, které by mohli být
osazeny na kterýkoliv typ. Nový výrobní program 1937 obsahoval vylepšené
typy 10HP, 12HP, 14HP, 16HP, Speed model a také
Rover 20HP. Na změny z roku 1937 automobilka navázala
na výrobu po
druhé světové válce, během níž byla část továren
vybombardována. V prosinci 1945 Rover obnovil výrobu a v
nových prostorách se začaly produkovat předválečné
Rovery 10HP a velmi brzy se k němu přidali Rovery 12HP, 14HP, 16HP.
V roce 1947 se objevil
koncept malého terénního auta s pohonem všech kol Land Rover. S tímto
nápadem přišel generální ředitel firmy Maurice Wilks (od
roku 1929), který jako mnoho farmářů na svém statku používal
dva vyřazené armádní Jeepy. Inspiroval jej také lehký traktor
Ferguson, který v licenci vyráběla Standart Motor Company v
Coventry. Land Rover s motorem IOE s objemem 1.599ccm měl světovou premiéru
na autosalonu v Amsterodamu v roce 1948 a velmi brzy se jeho výroba
dostala až na 100ks týdně. V únoru 1948 představil Rover
vozy nové generace P3 60 se čtyřválcem 1.595ccm (1953-59) a
P3 75 se šestiválcem 2.103ccm. Tyto automobily měly stejné šasy
s přednímy nezávisle zavěšenými koly a nesly názvy Sports
a Saloon.
Na podzim 1949 se objevil vůz nové konstrukce, P4
75. Měl
pontonovou karoserii s měkce se svažující zádí a zvětšeným
interiérem. Díky umístění třetího světlometu uprostřed
masky si automobil vysloužil neformální přezdívku Cyclop. Ve výrobním
programu se v různých formách: P4 60 (1953-59), P4 75 (1949-59),
80 (1959-62), 90 (1953-59), 95 (1962-64), 100 (1959-62), 105 (1958-59),
105R a 105S (1956-58) a 110 (1962-64) udržel se až do roku 1964 a celkem
jeho prodej přesáhl tehdy rekordní hranici 130.000kusů.
V padesátých letech se zdálo,
že automobily vybavené plynovými turbínami mají skvělou
budoucnost. Firma Rover dosáhla v jejich vývoji znamenitých výsledků
a nebyla daleko od zavedení sériové výroby. Turbínové Rovery JET 1
- 1950 disponující výkonem 183,9kw, dosáhl roku 1952 na letmém
kilometru rychlost 244,56km/h. V letech 1963 a 1965 startovaly turbínové
vozy Rover-BRM ve slavném vytrvalostním závodě v Le Mans.
Luxusní řada s označením
P5 se představila v roce 1958 a postupně se do výroby
dostaly
P5 3-litre (1958-67), P5B 3,5-litre (1967-73), P5 2,4-litre (1962) a
2,6-litre (1962-66). Kromě konzervativně vyhlížejících
modelů Saloon, vznikly rychlé kupé MK II 3-litre s motory vybyvenými
hlavou Weslake. Modely MK III byli představeny pro sezonu 1966 s příplatkovou
samočinnou převodovkou a motorem o výkonu 98,6kw.
Následujícího roku se odehrála premiéra
modelu 3,5-litre určeného pro náročnou klientelu. Poháněl
jej hliníkový motor V8 o objemu 3.528ccm 135,3kw původně
vyvinutý americkým koncernem GM. Vůz P5B (B=Buick), vyhledávaný
nejbohatšími prominenty včetně královny Alžběty II,
se vyráběl prakticky beze změny do roku 1973. Rovery řady
P5 existovyly jako čtyřdveřové sedany a dvoudveřové
masivní kupé s mechanickými nebo automatickými převodovkami.
Nová generace P6 změnila image značky. Skládala se z typů
P6 2000 (1963-73)
Rover 2000 TC a automatic (1966-73), 2200SC, TC a automatic (1973-76),
P6B 3500 (1968-76) a 3500S (1971-76) a North American P6B 3500S
(1969-71). Vozy řady P6 přinesly celou řadu nových
konstrukčních prvků, jimž se firma snažila předběhnout
konkurenci. Rover dokonce vážně uvažoval o turbínovém pohonu,
ale nakonec zůstalo pouze u prototypu s označením Rover T4.
Nakonec dostal přednost řadový čtyřválec OHC o
objemu 1.978ccm, později převrtaný na objem 2.205ccm.
V roce 1965 pohltila
automobilka Rover Company Ltd známou společnost Alvis z Coventry a
o rok později byla sama zakoupena koncernem Leyland, jenž se
specializoval na výrobu nákladních automobilů. V roce 1968 se
Leyland Motor Corporation spojil s British Motor Holdings a výsledkem fůze
byla British Leyland Motor Company.
V polovině roku 1976 se
na trhu objevil nový typ SD 3500 s pětidveřovou karoserií,
jejíž příď se nápadně podobala vozu Ferrari Daytona.
Rover 3500 byl za technické řešení poctěn cenou Vůz
roku 1977. V průběhu dalších let se původní řada
SD 3500 rozrostla o další modely (např. 3500 S, SE, Vanden
Pallas, 2000, 2300, 2400, 2600) a na jejím vrcholu stál Rover 3500 Vitesse (1982-86) s osmiválcovým motorem 3.528ccm/140kw jenž
vozu umožňoval dosahovat rychlost až 219km/h. Koncern British
Leyland Motor Company od počátku osmdesátých let spolupracoval s
japonskou automobilkou Honda. Triumph Acclaim z roku 1981 byla vlastně
z části přepracovaná a v Anglii vyráběná Honda
Ballade. Dalším plodem spolupráce s Hondou byl v roce 1984 Rover 213
poháněný řadovým čtyřválcem 1.342ccm/52kw.
Rover 213 se stal základním modelem řady 200, která se o dva
roky později rozrostla o modely 216 1.598ccm s karburátorem 63kw,
nebo se vstřikováním paliva 76,5kw.
V roce 1986 byla zahájeny výroba modelové řady Rover 800,
odvozené od japonských vozů Honda Legend. K čtyřdveřovým
sedanům vyšší střední třídy přibyla v roce 1988
verze se splývavou zádí, čímž firma navázala přímo na předchozí
typ SD 3500. Do řady 800 (800, 820, 825, 827) se montovaly vznětové
i zážehové motory pokrývající výkonové spektrum od 87 do 130kw. Značce Rover přinesla řada 800 značné obchodní úspěchy,
které zároveň pozdvihly prestiž značky na evropských i zámořských
trzích. Přetahování Britských automobilových značek neúprosně
pokračovalo. Skupina Rover, Jaguar, Triumph Ltd prodala v roce 1984
značky Jaguar, Daimler (nakonec skončily v náručí
Forda) a v roce 1987 byl prodán Leyland. Od roku 1983 se skupina
prezentovala jako Austin Rover Group a Rovery se prodávaly spolu s
ostatnímy modely skupiny a finančně slabá firma bojovala o místo
na trhu dál. V srpnu 1988 došlo k odprodeji skupiny od British
Aerospace a Austin Rover byl následně zestátněn. V roce 1991
vznikla firma Rover Cars a do její nabídky byly přiřazeny
typy Mini, (později Austin Mini). Metro, (později Austin
Metro), Austin Maestro a Austin Montego.
Austin Maestro a Austin Montego,
byly modernizovány na podzim 1989 s
motory 1,3 + 1,6 + 2,0 + 1,8TD + 2,0TD a vyráběly se až do roku
1993.
Premiéra již druhé modelové řady 200 se odehrávala v roce 1989
a souvisela se zavedením modelu Hondy Concerto na britských ostrovech. Modely
s pětidveřovou karoserií dostaly do vínku nový řadový
čtyřválec Rover 1,4L a motor 1,6L z produkce Hondy (modely
Rover 214 a 216). O rok později představil Rover třídveřové
provedení a rozšířil nabídku motorů o 2,0L a turbodieselový
1,8TD. Na autosalonu v Ženevě 1992, představil Rover
kabriolet 216. V roce 1990 se představily nové vozy řady
100 - Metro, zahrnující tří a pětidveřové
varianty osazené motory 1,1L a 1,3L.
Na podzim roku 1991 měla premiéru řada 400. Nejednalo
se o nový typ v pravém slova smyslu, ale o čtyřdveřové
modely řady 200 (modely 214, 216, 218). Od podzimu 1992, kdy přibyla
karoserie kupé a dvoulitrové turbo, se pro zjednodušení někdy
uvádějí řady 200 / 400 společně. V dalších
letech se motorová paleta rozšířila o diesel 1,9L a objevilo se
i kombi s označením Estate. V letech 1993-95 vyrobil Rover
limitovanou sérii 2000 kusů roadsterů MG RV8, pod jejíž
kapotou předl vidlicový osmiválec 3.946ccm / 142kw, který
umožňoval vozu dosahovat rychlost až 217km/k se zrychlením 7s.
V roce
1994 koupila největší britskou automobilku firma BMW, a to za 800
milionú liber v hotovosti. Nejvíce byla tímto krokem zaskočena
Honda, která se podstatně zasloužila o velký rozvoj Roveru a
radikálně o jeho obchodní úspěchy.
Modelová řada 100 prošla v roce 1994 výrazným restylingem,
přičemž technicky využívala spřízněnost s větší
typovou řadou 200 v oblasti motorů a plynokapalinového odpružení
Hydragas. Tří a pětidveřové vozy byly vybaveny zážehovými
čtyřválci 1,1L/44kw + 1,4L/55kw a vznětovým čtyřválcem
1,5L/42kw. Kromě klasické pětistupňové převodovky
byla v nabídce Roveru 100, 111, 114, 115 a akčního modelu
Kensington také převodovka CTV s plynule měnitelným převodem..
Nejvýkonnější model 114 s motorem 1,4i dosahoval maximální
rychlosti 166km/h.
A co legendární praotec Rover Mini? Ve výrobě v roce 1998 stále
zůstává - mimochodem v život toto geniální řešení uvedl
Sir Alece Lessigonis v létě 1959. Původní v předu
napříč uložený čtyřválec byl nahrazen čtyřválcem
řady "K-series" 1.275ccm / 46kw s vícebodovým
elektronickým vstřikováním a rozvody OHC. Automobil dosahující
maximální rychlosti 145km/h byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou
a dokonce airbagem. Model Cooper 1.274ccm / 37kw existoval v období
1992-96. V roce 1998 byly v nabídce automobilky nejmenší vozy pod
označením: Mini, Mini Cooper a akční modely Sekine, British
Open, Cooper Monte Carlo a British Open II.
V roce 1998 v Ženevě, byla představena koncepční
studie 3,1m dlouhého třídveřového vozu Rover
Spiritual, poháněný ležatým tříválcovým motorem o výkonu
45kw. Miniautomobil vážící 700kg zrychloval z 0-100 za 13s., přičemž
jeh motor se uspokojil v běžném provozu s pouhoučkými 3L
na 100km! Studii Spiritual, opatřené plynokapalinovým odpružením
Hydragas, sekundoval v Ženevě pětidveřový prototyp
Rover Spiritual Too o délce 3,5M.
V řijínu 1995, u příležitosti Londýnského autosalonu
Motor Show se modelová řada 200 dočkala konečně nové
generace. Velmi elegantní Rover 200 se splývavou zádí se vyrábí
v tří a pětidveřovém provedení. K dispozici jsou napříč
umístěné čtyřválcové motory Rover typu
"K-series" 1,4i 55kw s osmi ventily a následně
pouze se šestnáctiventilovou technikou 1,4i 75kw + 1,6i 82kw. V
nabídce byl také čtyřválcový turbodiesel 2,0SDi 77kw s přímým
vstřikováním paliva, který se mimo jiné po letech ukázal jako
téměř bezproblémový "držák". Novinkou byl v pětidveřovém
200 Vi čtyřválec 1,8i s variabilním časováním ventilů
a výkonem 107kw (montoval se také do dvoudveřového roadsteru
MG-F). I když nová generace vozů Rover 200 od roku 1995 již
nevznikala ve spolupráci s Hondou, převzal od ní výrobce některé
osvědčené komponenty.
Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem byla v roce 1997 představila
automobilka akční model Rover 200 BRM, který je jakousi
remiscencí na legendární turbínové vozy, které se zůčastnily
legendárního závodu 24hodin v Le Mans a málem se jejich motory
dostaly do sériové výroby. Rover 200 BRM byl vyveden v Britské závodní
zeleni a pohání jej čtyřválec 1,8i 105kw s proměnným
časováním ventilů, který Roveru 200 BRM umožňoval
dosahovat rychlost 219km/h se zrychlením 7,5s. Rover počítal v
roce 1998 s pětiset kusovou sérií tohoto velmi atraktivního,
adrenalinem a luxusem nabitého BRM.
Modelová řada Rover 400 byl posledním plodem spolupráce s
japonskou Hondou, přičemž konstrukce Roveru 400 vychází s předchozí
generace modelu Honda Civic. V roce 1996 přibyla ke stávajícímu
čtyřdveřovému sedanu verze s 5dv. stupňovitou zádí
- tzv. liftback. Rover 400, 414, 416, 420 a 420SDi nabízel vždy velmi
vysokou úroveň standardní výbavy v které nesměly chybět
airbagy-2x, ABS, el. okna, DO centrální zamykání, imobilizér,
interiér obložený dřevem... Rover 400 oplývá velmi dobrými
jízdními vlastnostmi a výbornými brzdami. Jsou vybyveny pětistupňovou
manuální převodovkou, nebo na přání čtyřstupňovým
automatem. Motorové spektrum tvoří zážehové čtyřválce
1,4i 75kw + 1,6i 16V 82kw + pro vozy s automatem 2,0i 16V 100kw a
existují verze 2,0i 16V 100kw s manuálem. Pro příznivce nafty je
v nabídce vynikající turbodiesel s přímým vstřikováním
a turbodmychadlem 2,0Sdi 77kw - verze 2,0Sdi bez chladiče stlačeného
vzduchu disponuje výkonem 63kw.
V Ženevě se v roce 1994 jako samostatný typ objevila "čtyřstovková"
kombi verze Rover 400 Tourer vedeného jako samostatný model s
motorem 1,6 16V.
Modelová řada Rover 600 - čtyřdveřový sedan
se stupňovitou zádí, představená v roce 1993 vychází z
konstrukce Hondy Accord. Svou standardní výbavou, kvalitou, dílenským
zpracováním a cenou svůj vzor velmi výrazně překonává.
Šestnáctiventilové řadové čtyřválce 1,8i 85kw + 2,0i
85kw + 2,0 98kw + 2,3i 116kw a dokonce verze 2,0 Turbo 147kw vynikají
mimořádně kultivovaným během, nízkou spotřebou a
velmi příznivými výkonovými charakteristikami. Nabídku doplňuje
spolehlivý, přeplňovaný turbodiesel s přímým vstřikováním
Rover 620Sdi / 620Di 77kw. Rover 600, 618, 620, 623 a akční model
Rover 623 Kingston se rovněž dodávala se čtyřstupňovou
samočinnou převodovkou. Oficiální nástupce Roveru 600 se
měl představit na sklonku roku 1998.
Angličané
milují luxsusní a otevřené vozy a automobilka Rover jich nabízela
celou škálu, i když zdaleka ne všechny exportovala. Tyto vozy většinou
vznikaly na podvozkových platformách již existujících řad. Vůz
Mini Cabrio se oficiálně objevil v roce 1992 a pro modelový rok
1997 byl nybízen pouze s motorem 1,3 46kw a čtyřstupňovou
převodovkou.
V roce 1993 měl premiéru model
Rover 100, 114kabriolet (na základě modelu Metro) s motorem
1,1 a ve výrobě se udržel až do roku 1997. V roce 1993 byl do
Roveru 100 montován také francouzský vznětový motor koncernu PSA
o objemu 1,4ccm.
V Roce 1992 představil Rover kabriolet na podvozku tehdejší
200/400 a byl vedený až cca do roku 1998 jako samostatný typ
Rover Cabriolet. Do roku 1997 by nabízen s motorem 1,4 16V a poté byl
a pohonná jednotka vylepšena na šestnáctiventilový řadový
čtyřválec 1,6 16V 82kw. Rover Cabriolet dosahuje s tímto
motorem a pětistupňovou převodovkou rychlost
185km/h. Ovšem v nabídce byla také samočinná převodovka s
plynule měnitelným převodem.
Výroba roadsteru MG RV8 ještě
neskončila (1993-95) a už se šeptalo o jeho nástupci.
Na Ženevském autosalonu v roce 1995 byla představena velkolepá
premiéra dvoumístného roadsteru MG-F s motorem uloženým za sedadly,
ale před zadní poháněnou nápravou s pětistupňovou
převodovkou. Motorové spektrum začínalo základním řadovým
čtyřválcem 1,8 88kw, až po nejvýkonnější 1,8VVC
107kw s variabilním časováním ventilů. Obě nápravy
MG-F jsou nezávisle zavěšeny a umístěny na pomocných rámech
s využitím trojuhelníkových a příčných ramen s
plynokapalinovým systémem odpružení Hydragas. Maximální
rychlost je 209km/h a zrychlení 7s. Po několika letech prodělal
MG-F facelift a byl pojmenován MG TF.
V nejvyšší a nejluxusnější třídě byl nabízen
Rover 800. V roce 1986 to byla britská verze Hondy Legend. V
roce 1992 Rover řadu 800 modernizoval a doplnil o nové motory. Další
inovace přišla v roce 1996 a v roce 1998 byly nabízeny čtyřdveřové
velmi luxusní sedany se stupňovitou i splývavou zádí a obrovské
majestátní dvoudveřové kupé 800 + 825. Nabídka motorů tvořila
tři řadové čtyřválce 2,0 100kw + 2,0 Turbo 147kw +
2,5L Turbodiesel 89kw + vidlicový šestiválec 2,5 129kw, který je
alternativně doplněn o nově vyvinutou čtyřstupňovou
samočinnou převodovkou. Nástupce řady 800 byl model
částečně vyvinutý ve spolupráci s mnichovskou
automobilkou BMW.
Jedná se o Rover
75, který své konkurenty odzbrojoval svým jedinečným a
nenapodobitelným vzhledem, luxusem i kvalitou. Jeho premiéra se
odehrála v roce 1998 a do prodeje se dostal v roce
1999
Rover
75 - prošel v roce 2004 faceliftem. |